Vastuu ympäristöstä kuuluu meille jokaiselle, sitä ei voi ulkoistaa. Voimme omilla valinnoillamme vaikuttaa. Se tarkoittaa kotitalouksien jätteiden lajittelua, kierrättämistä, ostamalla vain tarpeeseen ja valitsemalla pitkäikäisiä tuotteita. Suunnittelemalla perheen ruokalistan voi vähentää hävikkiä ja lähiruoka on ympäristöteko. Lyhyet työ- ja koulumatkat voi kulkea pyöräillen tai jalan. Monelle tämä on ollut ja on aivan normaalia elämää. Oppia kannattaa ottaa viisaammilta ja myös vanhemmilta!
Verotuksen ja tukien avulla voidaan ja pitääkin vaikuttaa ihmisten valintoihin. Kokoomus haluaa torjua ilmastonmuutosta siten, ettei se vie kohtuuttomasti rahaa tavallisen ihmisen kukkarosta. On löydettävä kustannustehokkaimmat keinot. Tehokkaimmin päästöjen vähentäminen onnistuisi toki globaalisti yhtenäisen päästöhinnoittelun avulla.
Samat keinot, jotka toimivat suurissa kaupungeissa, eivät toimi maaseudulla. Etenkin Itä-Suomessa, jossa välimatkat ovat pitkiä, ei yksityisautoilusta voi kokonaan luopua sujuvan arjen, työn ja toimeentulon vuoksi.
Syrjäisestä sijainnistamme johtuen lentäminen on usein välttämätöntä sekä elinkeinoelämän että matkailun vuoksi. Joensuun lentoliikenteen jatkuvuuden turvaaminen ja kehittäminen on ollut kaupungin edunajamisen painopisteenä jo kauan. Valtion on rahoitettava Joensuu-Helsinki-reitin ostolentoliikennettä 100 prosenttisesti jatkossakin. Valtion tehtävä on huolehtia valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman mukaisesta kolmen tunnin joukkoliikenteen saavutettavuudesta maakuntakeskusten ja Helsingin välillä. Rautatieliikenteen kehittäminen, nopea itärata ja kolmen tunnin junamatka Joensuusta Helsinkiin, vähentäisi myös autoilusta ja lentämisestä syntyviä päästöjä.
Suomen vihreä vetytalous pystyy tuottamaan teollisessa mittakaavassa vihreää vetyä. Tämä tuo myös Joensuulle valtavat mahdollisuudet. Joensuuhun suunniteltu vetylaitos sai 60 miljoonan euron investointituen Business Finlandilta. P2X Solutions -yhtiö suunnittelee yhteistyössä Savon Voiman kanssa Joensuun Kontiosuolle vetyä ja synteettistä metanolia tuottavaa laitosta. Uusiutuvan energian avulla valmistettavia tuotteita käytettäisiin pääasiassa laivojen ja lentokoneiden polttoaineina. Tämä hieno vihreän energian avaus. Toteutuessaan se toisi työpaikkoja ja kattaisi jopa 20 prosentti kaupungin kaukolämmön tarpeesta.
Metsämme ovat jo tällä hetkellä hiilinielu. Metsien kasvu sitoo enemmän hiiltä kuin mitä sitä vapautuu metsien käytön vuoksi. Myös puurakentaminen sitoo hiiltä. En lämpene kampanjoille metsien hakkuita vastaan, vaan kuuntelen asiantuntijoita asiassa. Vihreää politiikkaa pitää tehdä järjellä, ei vain tunteen palosta. Puhdas luonto on kuitenkin elämän ja elinvoiman ehto myös Itä-Suomessa.